Skadan i nätet åtgärdad

Stora delar av anslutna fastigheter i B-Net fick känna av den störning vi fick på grund av att fiberkabeln skadades i Myresjö under tisdagskvällen.

Höglandets Optoservice är ansvariga för att samordna resurser och se till att fel blir avhjälpta och var snabbt igång med felsökning. De kunde ganska snabbt lokalisera skadan till en av de större kablarna i vårt stamnät. Därmed slog det ut Internet, telefon och TV för i stort sett 80% av anslutna fastigheter.

Arbetet med att lösa felet utfördes på ett bra sätt och redan under kvällen var resurser förvarnade. Tidigt på onsdag morgon påbörjades grävning samt att få fram ny fiberkabel och skarva in samtliga kunder på nytt. Detta är ett förhållandevis komplicerat jobb men tack vare duktiga entreprenörer så var de flesta i drift vid 14-tiden och helt klart var det klockan 17.

Vi vill med detta informera er om vad som hände och vi hoppas ingen fick allt för mycket problem på grund av detta. Samtidigt vill vi återigen påminna om hur viktigt det är att man gör en anmälan till www.ledningskollen.se innan man påbörjar några markarbete som riskerar att skada vårt fibernät eller annan nergrävd kanalisation. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Är ni fundersamma kring detta kontakta Höglandets Optoservice på 0383-910 50.